EV in de werkplaats

EV in de werkplaats

Spannend, of valt dat wel mee?

Danny Versluis, op YouTube beter bekend als DiagnoseDan is diagnosetechnicus. Onlangs gaf hij voor ATC Oost-Brabant een lezing over EV in de werkplaats. Spannend? Mwoah, valt best mee. En: hoewel EV's geen verbrandingsmotor hebben die onderhoud vraagt, biedt de techniek wel kansen voor de werkplaats. Welke?

Onbekend maakt onbemind, zo is het ook met de EV in de werkplaats. “Monteurs zijn vaak huiverig voor elektrische voertuigen omdat ze de technologie niet kennen. Toch valt het wel mee, eigenlijk is de techniek eenvoudiger. Een elektromotor heeft veel minder bewegende onderdelen. Een motor heeft een stator met drie draden en een rotor”, zegt Danny.

'Onbekend maakt onbemind, zo is het ook met de EV in de werkplaats.' 

Hij benadrukt dat de EV in de werkplaats ook kansen oplevert: “Een defecte 12V batterij – 16V bij Tesla – kan schade veroorzaken aan de omvormer en het HV-relais in het HV-batterijpakket. Die moet je dus controleren. Die batterijpakketten en omvormers zijn soms luchtgekoeld. Die lucht wordt gefilterd. Filters raken verstopt. Controleren en tijdig vervangen dus, anders loopt de koeling gevaar”, stelt Danny.