Autotechniek training en opleiding

Training en opleiding:
wat moet je echt kennen en kunnen?

Bijna tien jaar geleden vonden veel AMT-lezers de belangrijkste ontwikkeling in de autotechniek de verschuiving van mechanische techniek naar elektronica. Sindsdien lijkt alles te versnellen. Wat vinden de opleiders de belangrijkste technologische ontwikkelingen in de autobranche? Wat moet je echt kennen en kunnen?

Elektrische voertuigen, rijhulpsystemen, warmtepomptechniek, waterstoftechnologie, zelfrijdende auto’s, toenemende digitalisering en connectiviteit... Voor de werkgevers in de autobranche is het belangrijk om te investeren in opleiding voor het personeel, want dat motiveert de werknemers.

Het gaat echter niet alleen om technische kennis, zegt John van de Water (ANWB), want Wegenwachters worden behalve getraind op kennis, ook op het zelf vinden, beoordelen en toepassen van informatie. “Aan de ene kant willen we weten wat er met de auto aan de hand is, zodat de Wegenwacht met de juiste informatie aan de slag kan. Aan de andere kant moet in een relatief korte tijd duidelijk zijn of de auto verder kan of dat er langs de weg gerepareerd moet worden.”

Vergeet de schadesector niet in opleiding

Rick van der Velden (Summa College) vindt de elektrificatie van de lichte bedrijfswagens en trucks de belangrijkste ontwikkeling. Ging het aanvankelijk om diagnose en reparatie, nu gaat het ook om reparaties in het batterijpakket. “De schadesector komt vaak als eerste in aanraking met de nieuwste technieken. Daarom zijn we momenteel als enige in Nederland gestart met de niveau 4-opleiding voor technisch specialist autoschadeherstel.”

Leerling achter de computer

Ook GMTO ziet de carrosserieconstructies voor de schadewereld als een belangrijke ontwikkeling, want dit eist van technici en frontoffice-medewerkers gebruik van fabrieksinformatie en kennis van lijmtechnieken. Het gaat GMTO niet alleen om de veranderende techniek, maar ook om het gevaar dat elektrificatie met zich meebrengt. GMTO neemt de technici daarom eerst mee in de regels en gevaren door een ‘vakbekwaam persoon’ te worden en gaat daarna dieper op de diagnose en het batterijpakket in.

Weten wat andere opleiders belangrijk vinden, waarom Pass-thru niet moeilijk hoeft te zijn, digitale vaardigheid cruciaal is en wat je écht moet weten als professional in de autobranche?