AMT Garageforum eind november. MotoMedic post een topic dat niets met techniek te maken heeft, maar zeker zo belangrijk is. Lees even mee: “Ik merk dat mijn winst de laatste maanden daalt. Alles wordt gewoon duurder. En dus moet mijn werkplaatstarief in 2024 omhoog. Ik weet dat dit een ‘touchy’ onderwerp is, maar het zou fijn zijn om een idee te krijgen van wat anderen (inclusief dealers) rekenen per uur.”
MotoMedic vertelt ook iets over zijn eigen tarieven. Hij rekent € 68,- per uur (exclusief BTW). Tenminste, als het om onderhoud gaat. Bij reparaties bedraagt zijn werkplaatstarief € 75 en hij stelt diagnose voor € 98,- per uur. MotoMedics tarieven zijn inclusief wat hij ‘randkosten’ noemt. Dus klanten treffen geen ‘milieukosten’ of ‘klein materiaal’ aan op hun rekening. Ten slotte zegt MotoMedic: “Ik weet alvast dat in Nederland het uurtarief hoger ligt dan in België.”
MotoMedics post maakt nieuwsgierig. Zijn zijn tarieven laag of hoog? Wat rekenen andere bedrijven? En klopt het wat MotoMedic zegt over de werkplaatstarieven in Nederland en België? Om daar achter te komen plaatsten we een kleine enquête op AMT.nl. Die leverde ruim 200 reacties op.
Gedifferentieerde tarieven
MotoMedic rekent met verschillende werkplaatstarieven voor verschillende werkzaamheden. Daarmee hoort hij tot een minderheid. 88 % van de meer dan 200 respondenten doet dat niet. Zij rekenen met één en hetzelfde werkplaatstarief voor alle werkzaamheden. Hoe hoog dat is? Gemiddeld € 64,89. Bijna € 65 dus. Dat bedrag is exclusief btw.
Veel vragen, en antwoorden!
Zijn de tarieven in Nederland inderdaad hoger dan in België? Welk autobedrijf hanteert het hoogste uurtarief, en welk autobedrijf het laagste? En waarom moet het tarief voor diagnosestellen omhoog?