Emiel Stolk begint bij het begin. Vers van school, 22 jaar, huurt hij een deel van een loods, plaatst er een tweekolomshefbrug en begint een autobedrijf. Hij leent geld van zijn opa en koopt een Bosch KTS-diagnosetester. Stolk is niet bang voor elektronische storingen, bouwt snel de nodige kennis en kunde op en zet in op goede kwaliteit.
Behalve met techniek is hij goed met klanten. Hij neemt ze mee in de diagnose, laat zien hoe hij te werk gaat en staat zijn mannetje. Dat overtuigt, zijn klantenkring groeit gestaag. Binnen twee jaar heeft Stolk een schare tevreden klanten. En, hij is ook heel tevreden met zichzelf.
En dan is het 2009. De afwijzing van de Bovag-schouwer is voor hem een wake-up call. Hij praat met zijn huurbaas en huurt het hele pand. Hij stort beton, timmert af, schildert, bouwt een entree en hij wordt APK-keurmeester. Een half jaar later doorstaat Autoservice Stolk de Bovag-schouwing met glans.
Bovag-garantie
Stolk grijpt zijn Bovag-lidmaatschap aan om van de daken te roepen dat zijn goede service nu vergezeld gaat van de Bovag-garantie. Zijn klantenkring groeit snel door. Emiel ook: “Mijn ouders zijn ook ondernemers, dus ik begreep heel goed dat dit niet het moment was om de mooiboy uit te hangen”. In plaats daarvan stopt hij elke verdiende euro in zijn bedrijf: “Ik investeerde in equipment, in mijn eigen doorontwikkeling en in nette leenauto’s.”
Geen goedkope APK-tjes
“Wij vertellen klanten waar we goed in zijn. We zijn specialist in onderstellen, campers en EV’s. Tijdens reparaties maken we filmpjes om de klant te laten zien wat er aan de hand is en hoe we dat repareren. Maar we vertellen ook heel duidelijk wat we niet doen. We doen geen autoverkoop en we doen geen goedkope APK-tjes. Zo krijgen we de klanten die bij ons passen. Want wie kiest, wordt bewust gekozen.”
Weten hoe Stolk stuurt op cijfers, waarom zijn team zo jong is en hoe digitale werkorders helpen de planning te optimaliseren?