In de afgelopen twintig jaar is het aantal elektrische verbruikers met 750 procent toegenomen. Je ziet het in de pechstatistieken. Marc Peters van Varta: "Van ADAC weten we dat meer dan veertig procent van het aantal pechgevallen veroorzaakt wordt door een probleem met de accu of het laadsysteem." Wat is daar aan te doen?
Meten is weten, maar hoe verkoop je een accumeting aan een klant? Marc Peters is technisch trainer van Varta en weet dat een accu bij lage temperaturen capaciteit verliest. "Een temperatuurdaling van één graad Celsius staat gelijk aan één procent verlies. Als de spanning onvoldoende is om alle elektronica te voeden, kunnen ABS, elektrische stuurbekrachtiging en airbags foutmeldingen geven. Zelfs een niet-goed draaiende motor kan veroorzaakt worden door een slechte accu. Test daarom preventief bij elke onderhoudsbeurt. Dat voorkomt pech onderweg."
Meet in slaapmodus
Bij 12,8 volt is een accu volledig geladen en met 11,8 volt volledig ontladen. Marc Peters: "Dat betekent dat één tiende volt overeen komt met tien procent laadtoestand. Als een module in een auto drie tiende volt gebruikt, meet je een afwijking van dertig procent. Zet daarom bij het meten van een accu het contact af, doe de deur dicht en wacht één tot drie kwartier. Een auto in slaapmodus vraagt minder dan 100 milliampère van de accu en dan benaderen we de rustspanning, genaamd OCV, Open Circuit Voltage."
Klik op de illustratie voor een vergroting
Wat meet je aan welke accu?
Het loodgewicht van een accu is bepalend voor de reserve en beschikbare capaciteit in ampère‑uur (Ah), terwijl het aantal en het oppervlakte van de platen dat is voor het ampèrage aan koudstartstroom (CCA, Cold Cranking Ampères). Marc Peters: "Koudstartstroom meet je via de inwendige weerstand; de milliohm. Als de platen door leeftijd en veroudering zijn aangetast door sulfaat of door corrosie, dan zal de accu slechter starten. Het risico op uitval is dus voorspelbaar." Is de gemeten waarde op een geladen accu minder dan 85 procent van een nieuwe, dan adviseert Varta, afhankelijk van de toepassing, om de accu te vervangen.
Weet wat je meet
Laadtoestand en koudstartstroom zijn overigens niet de enige factoren die van belang zijn. Start/stop- en regeneratiesystemen hebben EFB- en AGM-accu's nodig, die energie kunnen bufferen. Marc Peters: "Het batterijmanagementsysteem zorgt dat de AGM-accu altijd ruimte heeft om energie uit het regeneratiesysteem op te slaan. Het meten van de laadtoestand heeft dus weinig zin. Elektrische auto's hebben geen startmotor, dus het meten van de koudstartstroom heeft ook weinig zin. Reservecapaciteit (Ah) en laadacceptatie zijn wel belangrijk, want deze accu's voeden de elektronische systemen en zijn continu bezig met het (cyclisch) laden en ontladen."
Klik op de illustratie voor een vergroting
Vastzittende laadkabel
In een EV is de 12V-accu ook belangrijk in noodsituaties, want die moet bij een storing aan de HV-batterij de auto veilig tot stilstand brengen, omdat anders elektrische hulpsystemen, zoals ruitenwissers, stuur- en rembekrachtigers, kunnen uitvallen. Marc Peters: "Als de 12V-accu van een EV defect is en je zet de auto aan de laadpaal, blijft de laadkabel vastzitten. Dat is natuurlijk te herstellen, maar het geeft wel aan dat de 12V-accu een onderdeel is van het complexe samenspel tussen auto, accu en HV-batterijmanagementsysteem."
Monteer de juiste accu
Varta maakt SLI- (conventionele natte), AGM- en EFB-accu's. Let op de etiketten, volg altijd het advies van de autofabrikant en vervang AGM door AGM en EFB door EFB. Ook als je het start/stop-systeem van je auto niet gebruikt, kun je geen conventionele accu's monteren, want die kunnen de cyclische lading niet aan. Op www.varta-automotive.nl/nl-nl/battery-finder vind je altijd de juiste accu.