State of Health van de HV-batterij bepalen: zo doe je dat

Hoe gezond is de HV-batterij van een EV of hybride auto? Belangrijke vraag, want die hoogvoltage batterij is een kostbaar onderdeel. We lezen de conditie uit met een Autel Maxisys-diagnosetester en we kijken vooruit met Hella Guttman en Bosch.

Hoe meet je de State of Health van de HV-batterij? Daarvoor gaan we naar WTAC, het trainingsbedrijf van Tom Weeber. Maar omdat hij samenwerkt met Autel-distributeur Smeets Solutions is de trainingslocatie in het West-Brabantse Standaardbuiten ook een Autel Academy. Kortom, een ideale plek om uit te vinden wat je allemaal kunt uitlezen aan de hoogvoltinstallatie van een elektrische auto.

Diagnose stellen

Oké, we sluiten de Maxisys Ultra aan op de EOBD van een Opel Corsa-e en starten met een ‘Diagnose van het HV-systeem’. Daarbij scant de tester zes HV-systemen op foutcodes: de batterij, de inverter (die de gelijkstroom uit de batterij omzet naar driefase-wisselspanning voor de elektromotor en die het omgekeerde doet tijdens regeneratief remmen), de ECU van de aandrijflijn, de onboard lader (die wisselspanning uit een AC-laadpaal omzet in gelijkspanning, de aircocompressor en de elektrische koelvloeistofverwarming. Als er foutcodes zijn, kunnen we die resetten. En heel handig, voor de klant kunnen we in één pdf zowel een prescan als een postscan printen. Dus met welke foutcodes kwam de auto binnen en welke zitten er nog in bij vertrek.