Sponsored content

Startaccu's in elektrische auto's

Waarom gaan accu's in EV's kapot?

Startaccu's (12V-accu's) hebben heel wat te verduren, niet alleen in auto's met een verbrandingsmotor, maar ook - en vooral - in hybride en elektrische auto's. VARTA weet hoe dit komt en weet ook wat daar aan te doen is.

Dashboard met waarschuwingslampje accu

In het complexe samenspel tussen auto, accu en het managementsysteem van de HV (HoogVolt)-batterij, speelt de startaccu (12V-accu) een belangrijke rol. De meeste accu-incidenten doen zich in de winter voor, omdat koude temperaturen een grotere energie‑output vereisen. Een temperatuurdaling van één graad Celsius staat gelijk aan één procent energieverlies. Volgens ADAC, de Duitse tegenhanger van de ANWB, is ruim veertig procent van de pechgevallen te wijten aan problemen met de accu en ook bij de Wegenwacht staan accu's op nummer één in de pechstatistieken.

Toch krijgen auto's met accupech meestal op tijd hun onderhoudsbeurten, wat het belang aantoont van regelmatige accutesten. Combineer je een accutest met een onderhoudsbeurt, dan kost het slechts een minuutje. Door accu's preventief te testen, spoor je defecte accu's op voordat ze falen.

Waarom gaan accu's kapot?

Startaccu's in elektrische auto's kunnen om diverse redenen kapot gaan. In de eerste generatie EV's bereiken de 12V-accu's meestal na vier of vijf jaar het einde van hun nuttige levensduur. Dit komt vooral omdat sommige EV's geen ideale oplaad-strategie hebben voor de 12V-accu. De oorzaak is meestal een (te) diepe ontlading, omdat meer energie wordt gevraagd dan beschikbaar is. Bovendien worden 12V-accu's niet altijd goed opgeladen, bijvoorbeeld wanneer een auto langere tijd zonder stroom heeft gestaan of als de hoogspanningsbatterij tijdens een rit de 12V‑accu onvoldoende oplaadt. Dit kan vooral bij herhaling leiden tot storingen.

Klik op de afbeelding voor een vergroting  

Varta EV batterij storingen

Systeemupdates vereisen energie

Het probleem beperkt zich niet tot volledig elektrische auto's, maar geldt ook voor plug-in hybride (PHEV), Mild Hybride (MHEV), elektrische auto's met een range extender (E-REV), start/stop-installaties en waterstof/elektrische auto's (FCEV). Gezamenlijk worden deze voertuigen xEV's genoemd. Startaccu's in xEV's kunnen ook falen door de regelmatige systeemupdates van de auto. Deze updates verbruiken stroom uit het 12V‑circuit, waardoor de accu zwaar belast wordt. Wanneer dit herhaaldelijk gebeurt zonder dat de accu wordt opgeladen, kan de auto niet worden ontgrendeld of gestart. Dit is vooral problematisch als de auto langere tijd geparkeerd staat, zoals tijdens vakanties, maar toch periodieke updates ontvangt.

In de Battery Finder op www.varta‑partner‑portal.com zoek je op kenteken, automerk of TecDoc‑code.

In de Battery Finder vind je de aanbevolen accu, maar ook een beter alternatief.

Hoe zorg je voor de startaccu?

Als de 12V-accu leeg raakt voordat de HV-batterij volledig is opgeladen, kun je de oplaadstekker niet loskoppelen. Ook als een xEV aan de laadpaal staat en de 12V-accu defect is, blijft de laadkabel vastzitten; het loskoppelingsmechanisme wordt namelijk gevoed door de 12V‑accu. Dit benadrukt hoe belangrijk de 12V-accu is in een xEV. Hoe zorg je ervoor dat de 12V-accu in goede staat blijft? Door de auto 's nachts in een garage te parkeren, voorkom je dat de HV-batterij in de winter te veel energie verliest, wat ook gunstig is voor de 12V‑accu. Sommige auto's gebruiken de 12V-accu voor de verwarming tijdens het opladen. Voorverwarmen doe je het beste terwijl de auto is aangesloten op een oplaadpunt, zodat dit niet ten koste gaat van de actieradius. De laadstroom levert ook enige warmte. Het gebruik van stoel‑ en stuurverwarming is zeer efficiënt, omdat het de HV-batterij minder belast.

Waar zit de accu? 

Afbeelding
Battery location
Zit de accu onder de motorkap, de bestuurdersstoel of onder de voorruit. Je leest het op het VARTA Partner Portaal.

Stel je voor dat een Kia Stonic hybride uit 2023 in je werkplaats arriveert. Weet jij waar de accu zich bevindt? Of hoe lang het duurt om de accu te vervangen, welke stappen nodig zijn en welke accu de juiste is? Op het VARTA Partner Portaal vind je de gratis Battery Finder, waarmee je voor 97 procent van de auto's die momenteel op de Europese wegen rijden, de aanbevolen accu kunt vinden. De Battery Finder toont niet alleen de aanbevolen accu, maar geeft ook een beter alternatief, zodat je de klant een vervangende accu van topkwaliteit kunt aanbieden. Er zijn verschillende zoekmogelijkheden, zoals zoeken op het kenteken, het registratienummer, automerk, model en bouwjaar, of de TecDoc‑code.

Waardevol hulpmiddel

Op het VARTA Partner Portaal vind je beknopte technische omschrijvingen, specificaties en belangrijke voordelen van elke accu. De Battery Finder toont in een schema bijvoorbeeld dat de startaccu van de Kia Stonic zich onder de motorkap aan de voorkant van de auto bevindt. In een verklarende PDF staan gedetailleerde installatie‑instructies en zie je hoeveel tijd er nodig is om de accu te vervangen. De achttien minuten die dat duurt (in het geval van de Kia) kun je doorgeven aan de klant of in de werkplaatsplanning opnemen. Als je de voordelen van het VARTA Partner Portaal en de Battery Finder nog niet hebt ontdekt, bezoek dan de site en ontdek ze vandaag nog!

Dit artikel in gesponsored door Varta