Actieradius EV mogelijk tot 70 procent groter met nieuwe batterijtechnologie
Een onderzoeksgroep van de Chalmers University of Technology in Zweden presenteert een wereldprimeur op het gebied van zogenaamde massaloze energieopslag - een structurele batterij die het rijbereik van een elektrische auto met wel 70 procent kan vergroten bij één keer opladen. Hoe zit dat?
Stel je voor: een batterij die de actieradius van de gemiddelde EV met 70 procent vergroot. Onmogelijk? Nee, zeggen onderzoekers aan de Zweedse Chalmers University of Technology. De sleutel tot succes: massaloze energieopslag. Auto's kunnen worden gebouwd van een materiaal dat zowel als batterij en als dragende structuur functioneert. Dat vermindert gewicht en energieverbruik radicaal.
Concreet zou dat betekenen dat zo'n structurele batterij het gewicht van een laptop halveert. Een mobiele telefoon kan zo dun als een creditcard worden. En de actieradius van een EV kan met wel 70 procent vergroten bij één keer opladen.
'Zo'n structurele batterij kan de actieradius van een EV met wel 70 procent vergroten bij één keer opladen.'
Batterij van koolstofvezelcomposiet
"We zijn erin geslaagd om een batterij te maken van koolstofvezelcomposiet dat net zo stijf is als aluminium. Ook is het energiedicht genoeg om commercieel te worden gebruikt. Net als een menselijk skelet heeft de accu verschillende functies tegelijk,” zegt Chalmers-onderzoeker Richa Chaudhary. Zij is eerste auteur van een wetenschappelijk artikel dat onlangs is gepubliceerd in Advanced Materials.